Ik heb de tool Flashcards uitgeprobeerd, de kaartjes werken anders dan ik in eerste instantie gehoopt had. Ik ga ze komende week inzetten om de definities van de woorden van de bordrij te oefenen. Op zich een makkelijk te gebruiken programma, waarbij je ook kinderen eventueel kunt vragen om ze voor je in te stellen (of gewoon de tip geven met dit programma thuis te oefenen).
Webquest gebruik ik zeer regelmatig tijdens mijn thema's. Kinderen die klaar zijn met hun weektaak, kunnen vaak kiezen voor een webquest als extra opdracht. Helaas ontbreekt de tijd om ze zelf te maken, dus eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik erg lift op de goede inzet van anderen. Ook met de kinderen uit onze plusklas gebruik ik vaak webquest en opdrachten, die ik voor ze heb ingepland via Acadin.
Als laatste de enquête via Google Docs. Hier ben ik nog niet helemaal uit, het is een programma waar je je wat meer in moet verdiepen en die minder intuïtief werkt. Hierdoor ben je best lang bezig met de enquête zo in te stellen hoe je wilt, of, zoals ik merkte bij mezelf, ga je vragen maar op een andere manier stellen, zodat je minder moeite hoeft te doen. Voor mijn kinderen vind ik dit op dit moment nog te lastig, ik denk dat ik er teveel input voor moet geven voordat kinderen zelf een enquête kunnen maken. En omdat ik hem zelf niet gebruiksvriendelijk vind, zie ik mezelf dit ding niet zo snel gebruiken.
Ik moest ook wennen aan Google Forms. Voordat je de enquête zo hebt als je zou willen ben je wel even bezig. Ik vond het lastig om de vraag en de daarbij horende velden zo te maken dat de antwoorden ook leesbaar in de spreadsheet terecht komt. Maar als het klaar is heb je ook wat!
BeantwoordenVerwijderenMet Googledocs is het denk ik een kwestie van regelmatig doen en creativiteit. Nadeel is natuurlijk wel dat je geen automatische analyse tools hebt. Voordeel is wel dat je duidelijk en snel kunt nakijken. Alles staat in één spreadsheet geordend bij elkaar.
BeantwoordenVerwijderenHeb je het blog van Jack gelezen. Hij had een interessante tip om enquêtes mee af te nemen en te analyseren.