dinsdag 10 april 2012

Ding 23 Slot

En toen... Was daar ineens het laatste ding. Aan de ene kant blij het gehaald te hebben, aan de andere kant jammer, omdat je nu zelf weer op zoek moet naar alle mooie pareltjes die er elke dag bij komen. Gelukkig ben ik nu volger van een blogger, die geregeld zulke pareltjes blogt, met dank aan Karel van Hienen.

Echte ontdekkingen vond ik Google Documents en Yurls. Heel handig om zo overzicht te houden, in lessen die ik geef, niet meer te hoeven onthouden waar ik wat gelaten heb. Wel jammer dat hij plaatjes niet goed accepteert. Yurls gebruik ik nu heel vaak als startpagina voor mijn les-zoekopdrachten. Kijken wat iemand anders al over dat onderwerp gevonden heeft. Jammer dat bij de wat oudere pagina's de links niet allemaal meer werken. Verder vond ik Bubbl.us en Prezi leuke programma's om met de kinderen uit te proberen en de dingen over Mediawijsheid vond ik erg interessant, omdat ik daar met mijn klas heel erg mee bezig ben.

Ik vond het erg inspirerend om op deze manier met het integreren van ICT bezig te zijn. Het 'verplichtte' je om er mee bezig te zijn, dit kan je natuurlijk zelf ook, het Internet afspeuren naar mooie dingen, maar je doet het niet. Zo mis je een heleboel moois, wat je goed in je onderwijspraktijk kunt gebruiken. Op dit moment ben ik nog geen ICT-coördinator bij ons op school, maar mocht Nienke ooit ander werk krijgen en ik haar taak overnemen, dan wil ik meer met collega's gaan delen, ik heb het nu sporadisch ook gedaan, programma's die ik tegen kwam en waarvan ik wist dat anderen daar ook veel aan zouden hebben.

Dat er veel op Internet te vinden is, dat weet ik natuurlijk wel, maar hoe geweldig veel tijd en energie anderen stoppen om je onderwijs net even mooier, leuker en interessanter te maken.... Je blijft hangen in de dingen die je zelf weet, mijn ogen zijn nu meer naar buiten mijn kaders gericht.

De hoeveelheid tijd die je met de dingen bezig was, heeft me vooral in het begin parten gespeeld. 4 uur voor 1 ding, alles proberen en ontdekken van de ontdekoefeningen en daarna ook nog eens wat nuttigs in je blog er over schrijven.... In latere dingen vond ik de hoeveelheid tijd die je kwijt was, beter in balans.

Praktijk en theorie kan wat mij betreft meer afgewisseld worden. Of een stukje theorie en praktijk in 1 ding. Praktijk kostte bij mij vaak veel meer tijd, en vaak zaten er meerdere praktijkonderdelen in 1 ding. Ook is het jammer dat je soms maar heel kort bij 1 ding stilstaat (maar dit is natuurlijk ook al bij de tussenevaluatie gezegd). Voordat je het goed onder de knie hebt, bijvoorbeeld enquêtes maken, is de week voorbij en ga je verder met je volgende ding.

En toen... was daar ineens het laatste stuk. 23 dingen was voor mij een uitdaging, de grootste, langste en meest omvattende cursus tot nu toe. Inspirerend, soms een moetje (vooral bij theoriedingen), maar iets waar ik zeker wat aan heb gehad. Bedankt voor alle feedback!

2 opmerkingen:

  1. Ik blijf mijn reader gebruiken, dus als je nog wat mooie voorbeelden tegenkomt, graag even bloggen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd Sabrine, als eerste over de eindstreep. Ik heb met plezier je blog gevolgd. Was het vaak met je eens en las dat je er goed over nagedacht had. Top! En de in 23OD behandelde zaken zoude nou juist niet alleen op het bordje van de ICT-coördinator alleen mogen liggen. Het is een algemene verantwoordelijkheid van alle leerkrachten. Het zou als logisch onderdeel van je lespraktijk moeten dienen. Niet as doel op zich, maar als integraal geheel. Taal, rekenen, lezen, mediawijsheid (informatievaardigheden) als de pijlers waarop kinderen hun verdere leven een gedegen gebouw op kunnen zetten. Dus deel, kijk verder en stimuleer!

    En om het af te leren een geweldige tool voor je plaatjes met mogelijkheden voor het onderwijs: Pinterest. En wat ideeën.

    BeantwoordenVerwijderen