Als ik naar mezelf kijk, dan zie ik wel een leraar 2.0. Als de server of mijn digibord er een dagje uit ligt, is het voor mij heel moeilijk om mijn lessen goed voor te bereiden en te geven. Ik gebruik de computer voor al mijn voorbereidingen en mijn lessen, voor de ene les meer als gewoon bord, maar ik haal de filmpjes, foto's, spelletjes, Google Earth enzovoorts graag de klas in. Ik vind het leuk om de website van de klas bij te houden (helaas nog niet gelukt om dit stukje over te dragen aan de leerlingen van de klas) en op zoek te gaan naar interessante 'dingen' om wat ik aan de kinderen wil overdragen nog interessanter of makkelijker te maken. Maar ja, mij interesseert het, en ik heb verder 2 dingen mee (gehad): mijn vader die ook erg van de computers is, en mijn leeftijd. Ik ben er al redelijk mee opgegroeid.
Dit in tegenstelling tot meerdere van mijn collega's. Ben hen zie ik vaak de onmacht en de onzekerheid. Ze zijn er vaak niet mee opgegroeid en gaven al jaren les, voordat de wereld 2.0 hun werk overnam. Ze zijn bang dat als ze op een verkeerd knopje drukken, ze de computer aan gort helpen. En dit is helaas geen uitstervend ras, want ook sommige jongere collega's vinden die computers maar ondingen.
Wat is er dus nodig? Een ICT-coördinator op school die genoeg tijd krijgt om personeel te scholen en enthousiast te maken en die zich niet alleen hoeft bezig te houden met een nadelig punt van al die 2.0-apparaten: ze zijn relatief vaak niet te gebruiken. Hoeveel tijd er gaat zitten in het onderhoud en zorgen voor onderhoud van de computers en digiborden, tijd die anders aan andere dingen besteed zou kunnen worden. En waardoor anderen steeds meer er op vertrouwen dat alles het blijft doen, zodat ze al het moois ook vaker gaan gebruiken.
Wat moet een leerkracht kunnen? Het kunnen omgaan met en een inzicht hebben in computers en andere technische apparaten is handig, maar ik denk dat het wegnemen van de angst die sommigen nog steeds voor 2.0-apparaten hebben net zo'n punt is. Ga maar lekker lopen uitproberen en als het niet is wat je wil, begin je opnieuw.
De leerkracht is in 2020 zeker nog in beeld, maar ik denk wel in een meer coachende rol dan nu. Maar hoeveel van je lessen pas je niet aan, om het beter aan jouw leerlingenpopulatie aan te laten sluiten? Kan een computer dat vervangen? Pietje snapt de bewerking van een som niet, Klaasje heeft weinig inzicht. Kinderen hebben vragen over een onderwerp, willen dingen op een net andere manier nog een keer uitgelegd hebben. Kan een computer dat vervangen? Kinderen leren van en met elkaar, niet alleen rekenen en taal, maar ook sociale vaardigheden en sport. Kan een computer dat vervangen? Voorlopig ben ik niet zo bang voor mijn baan.
Helaas is ict nog niet zo vanzelfsprekend als water uit de kraan. Er zijn nog vaak 'probleempjes'. En ja, scholing is belangrijk, maar ook het delen van kennis. Binnen het team is vaak ook veel gezamenlijke kennis aanwezig. Ook dat is / wordt volgens mij het werk van de ict coördinator 2.0: de kennis naar boven halen en delen binnen het team.
BeantwoordenVerwijderenVoor jou ben baan ben ik zeker niet bang. Ik heb je tijdens 23Dingen leren kennen als iemand die goed haar weg wist te vinden en voor wie de zaken niet al te ver van je bed stonden. Mensen als jij zijn denk ik een voorbeeld voor anderen. Help ze, inspireer ze en laat ze zien wat mogelijk is. Gelukkig wordt techniek simpeler en ik ben ervan overtuigd dat binnen afzienbare tijd de techniek niet langer een drempel zal zijn en we ons bezig kunnen houden met de zaken die er echt toe doen: het toepassen van de mogelijkheden binnen het onderwijs, als ondersteuning, niet als vervanging! Want dat laatste is wellicht ook iets waar mensen bang voor zijn, het is en/en niet of/of.
BeantwoordenVerwijderenHet belangrijkste voor mij is of je nieuwsgierig bent. Ben je dat niet dan zal elke verandering je tegenstaan en moeite kosten. #durfteontdekken