Voor mijn werk ben ik natuurlijk het meest op zoek naar lesideeën, over de meest uiteenlopende onderwerpen. Maar heel soms neem ik een les over, zoals hij op het internet staat. Vaker is het een inspiratiebron, waar langzaamaan steeds meer eigen ideeën aan toegevoegd worden en het uiteindelijk een eigen les wordt. Zelf ben ik niet zo’n lesideeënplaatser op het internet, hoewel ik denk dat bij vele lessen anderen er wellicht wat aan hebben. Toch bang voor de reacties, denk ik. Als ik vanuit het opzoeken van lesideeen naar Creative Commons kijk, dan denk ik dat bijna alle in aanmerking komen, behalve dan degene met de toepassing GeenAfgeleideWerken. Zoals eerder gezegd, een lesidee is maar een idee, daar sleutel je zelf nog genoeg aan. En ok, de toevoeging dat het alleen voor niet-commerciele doeleinden gebruikt mag worden is ook wel wat. Straks wordt er nog iemand rijk van mijn geweldige lessen ;-).
Bij Flickr heb ik gezocht met dezelfde zoekwoorden als die ik gebruikt heb bij ding 3, namelijk Amsterdam. Er zitten wanneer je CC aanklikt minder professionele foto’s bij, maar er zitten nog steeds hele mooie tussen. Het is gelukkig niet zo, dat je dus alleen maar rotzooi krijgt.
Punt 3 is lastiger nu uit te voeren, maar ga ik zeker een keer bekijken. Hoewel het vaak niet nodig is om via Google te zoeken, vragen wat het moeilijke woord betekent in die geweldige zin, of vragen de zin aan me uit te leggen, is vaak al genoeg om uit te vinden of de kinderen de zin zelf geschreven hebben. Denk aan rode hoofden en stotteren. Niet te gebruiken bij verlegen kinderen.
Het kopiëren van teksten en afbeeldingen is niet netjes, mag niet, is strafbaar, maar ja, ik geef eerlijk toe dat ik ook wel eens een afbeelding van het internet geplukt heb, om als achtergrond te gebruiken voor mijn Hyves. Soms bewerkt met mijn eigen naam erin. En ik haal geregeld teksten van het internet om voor mijn lessen te gebruiken en als dat niet met de gewone knippen-plakken gaat, dan weet ik wel andere manieren om de tekst te kunnen gebruiken. Daarbij denk ik in eerste instantie niet aan auteursrecht. En eigenlijk in tweede instantie ook niet. Ik heb me er nooit in verdiept en zolang het niet om scripties, onderzoeksverslagen of commerciële doeleinden gaat, zie ik weinig problemen.
Naast mijn werk bij AGORA doe ik ook een klus voor de Digischool. Ik beheer de community po 56. Bij de community hoort ook een database met leermiddelen. Deze bestaat voornamelijk uit materialen die leerkrachten uploaden. Je blijft eigenaar: het wordt geplaatst met CC-BY licentie. Voordat het definitief wordt geplaatst bekijk ik de bijdrage. Het merendeel is heel goed bruikbaar. De collega's vinden dat ook. Dit blijkt uit het aantal downloads uit de database. Deze maand zijn we de 10 miljoenste download gepasseerd! Mocht je nog wat lessen hebben liggen: Graag uploaden! (En misschien verdien je er een cadeaubon mee!)
BeantwoordenVerwijderenIk den dat het vaak ook ligt aan de wijze waarop teksten ed. gebruikt worden. Is het klakkeloos gekopieerd uit een andere bron, of heeft de juf of leerling het in eigen bewoordingen geïnterpreteerd, het gecontroleerd en het uitgebreid. Het is een strijd tegen het gemak, waarbij gemak maar al te vaak wint.
BeantwoordenVerwijderenWat betreft de "schaamte" of onzekerheid waar je het over hebt, daar kan ik me zeker iets bij voorstellen. Je kunt het ook omdraaien en bij twijfel juist de input van anderen te vragen om je eigen product te verbeteren.