donderdag 20 oktober 2011

Mediawijs (ding 4)

Kinderen mediawijs maken. Ook al zou je er als leerkracht totaal geen behoefte hebben hier iets mee te doen, je praktijk dwingt je ertoe.

Voorbeelden uit mijn eigen praktijk: Kinderen komen met ruzie binnen, omdat de een de ander in het weekend heeft uitgescholden via de Ping en ouders hebben totaal niet door dat er wat speelt en wat er speelt (en aangezien ik vorig jaar een groep 8 had waarvan 14 kinderen een Blackberry hadden kwam dit geregeld voor). Op maandagochtend in de kring, omdat een meisje wil melden dat haar Hyves-pagina is gekraakt en er uit haar naam allemaal nare berichtjes naar vrienden worden gestuurd. Om vervolgens een dag later een ander meisje de kans te geven om uit te leggen dat zij de hacker was en het niet zo bedoeld heeft. Kinderen die niet meer naast elkaar willen zitten, omdat de een een filmpje van de ander op Youtube heeft gezet. Een leerling die een Iphone van een juf steelt, omdat hij erbij wil horen. Als juf of meester kun je nooit alles zien en mee krijgen, maar met alle nieuwe media is het soms wel heel ondoorzichtig geworden. En vrienden blijken ineens een stuk minder vriendelijk dan gedacht, in de hoop maar reacties van de buitenwereld te krijgen.

Dus moet je er wat mee in de klas. Ik laat het onderwerp mediawijsheid in de grootste zin van het woord regelmatig in mijn lessen terugkomen. Laatst een artikel uit de krant meegenomen over cyperpesten. Een uur later zaten we nog in de kring, waarbij vooral de social mediasites als Hyves en Facebook langskwamen. Gesproken over de actie op Facebook van een broer die aandacht vraagt voor een antipestcampagne, omdat zijn zus na jarenlang gepest te worden zelfmoord heeft gepleegd (dat was best heftig voor een groep 7 trouwens). En de groepen 7 van Octant hopen nog steeds groen ligt te krijgen voor de workshop mediawijsheid van Fluxus. Bij ons op school in de groepen 5 en 7 wordt hier sowieso extra aandacht aan besteed.

Mediawijsheid > techniek:
Ik denk dat elke leerkracht dit in meer of mindere mate aanbiedt. Basisdingen als Word, Powerpoint, het gebruik van Google, je kunt hier niet onderuit, ook al ben je zelf nog zo'n digibeet. Vorig jaar met de plusklas (hoogbegaafden uit groep 5 tot en met 8) in tweetallen games gemaakt met Gamemaker of Scratch. Daar was duidelijk het verschil te zien tussen de jongere en de oudere kinderen. De basis bij de tweede groep was beter gelegd, waardoor ze sneller met de spelletjesmakers aan de slag konden.

Mediawijsheid> creativiteit:
Bij het maken van de games in de plusklas was ook te zien, dat een goede basis bij het onderdeel techniek een meer origineel spel tot gevolg had. Na de herfstvakantie wil ik mijn klassenwebsite gaan laten beheren door de kinderen. Tijdens groepsdoorbroken creamiddagen, zit vaak ook een workshop met computers en andere soorten media (laatste keer: fotoverhaal). Creatief zijn was vroeger goed kunnen tekenen of knutselen. Nu kan dat en nog zoveel meer met de computer, en the sky is the limit.

Mediawijsheid> analyse:
Bij mij het minst uitgewerkte onderdeel van de vier, hoewel we met ons OGO-onderwijs een groot gedeelte van de vragen van ons onderzoek met teksten gevonden van het internet beantwoorden. Ik heb wel eens kinderen twee teksten naast elkaar laten leggen over hetzelfde onderwerp, maar waar zogenaamde "feiten" in de teksten verschillend waren. Welke tekst had gelijk? Hoe kom je daar achter?

Mediawijsheid> reflectie:
Over dit onderdeel heb ik het in het begin van mijn blog al uitgebreid over gehad. Kinderen kunnen elkaar hierbij zo goed helpen en horen dat je niet de enige bent die nare ervaringen op het internet hebt gehad, sterkt kinderen.

(Nieuwe) Media, net als de kinderen zou ik niet meer zonder kunnen, het is naar mijn inzicht een verrijking, maar poeh, soms wel erg ingewikkeld.

5 opmerkingen:

  1. Mooie feedback op het begrip Mediawijsheid.

    Leuk om je feedback op Scratch en GameMaker te lezen. Publiceren jullie de spelletjes ook? Bijvoorbeeld via yoyogames.com?
    Een game maken in opdracht (bijvoorbeeld van een lagere groep) kan ook heel inspirerend en vooral betekenisvol zijn)
    Gaan jullie dit schooljaar ook nog met de games aan de gang?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat je heel goed aangeeft waarom een leerkracht er niet onderuit kan kennis te hebben van (sociale) media. De voorbeelden die je geeft zijn tekenend en komen ook bij andere scholen regelmatig voor. Vaak realiseren kinderen zich het effect van hun gedragingen niet en is het van belang dat ze daar met hun eigen peergroep onder begeleiding van hun leerkracht over kunnen praten. Maar dan moet je wel weten waar het over gaat en kun je het niet veroorloven om het allemaal maar "onzin" te vinden.
    M'n complimenten voor de wijze waarop jij daarmee omgaat.
    Hoe delen jullie die ervaringen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ 23dingen > Vaak informeel, bij de lunch of iets dergelijks. Soms komt het op een bouwoverleg aan bod.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Marco, het plaatsen van de games moet ik nog steeds doen, bedenk ik me nu!! Dank je wel voor het helpen herinneren ;) Dit jaar weet ik nog niet of ik met de games aan de slag gaan. In ieder geval niet in de plusklas dit jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zou me kunnen voorstellen dat je binnen zo'n grote organisatie dit soort zaken documenteert. Bijvoorbeeld in een eigen wiki o.i.d. Dan kan je van elkaars ervaringen leren en elkaars tips gebruiken. Nog mooier zou het zijn als je dat via bijvoorbeeld Kennisnet of WikiWijs met het hele land zou delen. Juist op dit gebied bestaat er nog zoveel onzekerheid over aanpak en kennis.

    BeantwoordenVerwijderen