Onze school is op Hyves goed vertegenwoordigd. Er zijn speciale oudersites en ook veel klassen hebben een eigen klassensite. Vaak zijn deze klassen in meer of mindere mate afgeschermd, zodat niet iedereen alles kan zien en ook niet kan reageren. Dit zijn sites die door ouders en kinderen zelf gemaakt zijn, Octant zelf heeft geen eigen officiële Hyves-site. Ik heb een periode een juffenhyves gehad, speciaal aangemaakt om kinderen van de school de gelegenheid te geven me toe te voegen. Meerdere collega's hadden er al 1, en mijn eigen 'privé'-site wilde ik absoluut niet gebruiken. Ik had er weinig opstaan, wat foto's van mijn katten en wat algemene wie-wat-waars, zoals Fijne vakantie iedereen. Na een jaar heb ik hem weer verwijderd, ik deed er niets mee en als ik eens online kwam werd ik gelijk bestookt met kinderen die met me wilden chatten. En hoe leuk ik de kinderen van mijn klas/school ook vind, school is school en privé is privé. Dus mijn Facebook-account (ik heb geen Hyves meer), is hermetisch afgesloten. Ben je geen vriend, dan zie je op een profielfoto na niets. Vriendverzoeken van kinderen negeer ik.
Twitter is onder kinderen een stuk minder populair. Ze pingen en whats appen elkaar eerder (en hopelijk spreken ze elkaar ook nog eens live). Ik zie in Twitter wel mogelijkheden voor ouders en school. Even kort aangeven wanneer er speciale dingen gebeuren, zoals studiedagen, ziektes van leerkrachten, excursies. Maar ik denk dat Twitter daar in Nederland (nog) niet populair genoeg voor is. Voor mij voegt het in ieder geval niets toe, ook omdat ik niemand ken die er gebruik van maakt. Mijn vriend gebruikt Twitter wel, maar dan voor zijn eigen bedrijf, om zijn aanbiedingen kenbaar te maken en nieuwe producten aan het grote publiek te laten zien. Ik houd het bij Facebook, whats app en sinds kort WordFeud. Dat kost me al tijd genoeg.
Heb je het idee dat kinderen door de jaren heen zich meer bewust zijn geworden van wie er allemaal mee kan kijken op de Hyves profielen? Zijn ze meer bewust van het afschermen?
BeantwoordenVerwijderenIk heb wel eens een les op een po school gezien waarin kinderen, met laptop en/of mobiel, vragen en antwoorden geven mbv Twitter. Deze verschenen vervolgens op het digibord. Ook lijkt het mij een leuk idee om met kinderen samenvattingen te maken in een tweet. Je mag immers maar 140 tekens gebruiken. Dus leren kort en bondig formuleren. Wie maakt de mooiste/beste samenvatting. De resultaten verschijnen op het digibord. Web 2.0 in de klas toepassen en het mobieltje effectief inzetten. Wat nou, het mobieltje verbieden! ;-)
Ik ben het met Marco eens dat je sociale media heel goed in een klassensituatie in kunt zetten. Je kunt kinderen er goed ervaring mee laten opdoen, bijvoorbeeld over hoe ze instellingen aanpassen zodat ze hun privacy beter kunnen waarborgen. Het is een mooi middel om ouders te laten zien waar ze mee bezig zijn en om contact met elkaar te onderhouden. Je kunt verslag leggen, opdrachten geven, wedstrijden houden en kinderen laten meedenken over de invulling van bepaalde lessen/projecten.
BeantwoordenVerwijderenIk merk ook dat het gebruik van sociale media bij ouders nog wel eens als ballast en onzin ervaren worden. Zeker als ze merken dat hun kind achterloopt of het niet lekker gaat in de klas. Dat is denk ik een generatieding. Want voor veel mensen die niet met sociale media opgegroeid zijn is het gebruik van sociale media eerder bijzaak en weinig serieus. "leer ze nou maar gewoon rekenen en schrijven..." Ze onderschatten het didactische en pedagogische belang van het leren gebruiken van sociale media. En dat laat tegelijk zien hoe belangrijk het is dat er een plek is waar kinderen begeleid worden en leren nadenken over de gevolgen van het gebruik van sociale media. Bij hun ouders vinden ze daar vaak geen gehoor.
Dat je zelf een duidelijke scheiding aanbrengt tussen privégebruik en gebruik in de klas vind ik alleen maar goed. Ik zie veel leerkrachten hetzelfde doen, maar ik zie het ook vaak andersom. Met wisselend resultaat.